Модні нині цивільні шлюби (не зареєстровані в РАГСі і не благословенні церквою) існували в Києві ще ... 130 років тому.
Під час перепису киян у 1874 році студенти-реєстратори знайшли на околиці міста - Деміївці - чимало сімей, які жили за своїми законами. "Часто-густо, - розповідав переписувач, - зустрічаєш, що чоловік і жінка живуть разом, у них є діти; на питання:" Одружені? "-" Ні, неодружений! "-" А це хто? "-" Це так, зі мною живе ". -" Діти ваші? "-" Наші ". Трапилася навіть пара, яка уклала між собою формальну угоду, і цю угоду, підписану свідками, вони вважають цілком законною і для себе обов'язковою".
"Даю чоловікові повну свободу, з тим, однак, щоб він до мене ніколи не з'являвся"
Невже жителі Деміївки в сімейних справах так сильно обігнали своїх сучасників і будували своє особисте життя, як емансиповані пари Парижа, Лондона чи Берліна? На жаль, ні. На Деміївці пахло НЕ емансипацією, а справжнісінькою київської старовиною. Ці "неузаконені сім'ї", які виникли після перепису, представляли собою пережиток тих часів, коли місто стояло на великому торговому шляху "із варягів у греки" і в ньому торгували сотні іноземних купців.
У Києві існували цілі колонії хазар, вірмен, вихідців з Новгорода. Пізніше свої автономні поселення утворили наймані офіцери й солдати з німців, шотландців і англійців. А потім з'явився російський гарнізон. Багато з цих прошених і непрошених гостей Києва, зупиняючись в місті надовго, заводили так званих тимчасових дружин (законне подружжя і сім'ї залишалися на батьківщині). Звичайних шлюбів при цьому не укладалось (це було б вже двоєженство), але й простими "наложницями" співмешканки також не були. Сходилися і жили за взаємною згодою. Іноді складали угоди з підписами свідків (такі документи й показували на Деміївці студентам-переписувачам). Тимчасових дружин нерідко передавали з рук в руки. Відслуживши свій термін у Києві та отримавши переведення в іншу губернію, чиновники або офіцери уступали своїх співмешканок знайомим нерідко разом з квартирою.
Подібні шлюби були чужі звичаям киян, але церква і цивільна влада закривали на них очі, оскільки вони спостерігалися в основному серед іновірців та іноземців, яким нерідко дозволялося те, що заборонялося своїм. Однак багато хто з киян, надивившись на чужинців, стали жити по-новому, вважаючи весільні обряди, з їх заручинами і вінчанням, справою необов'язковою.
Погляд на дружину як на явище тимчасове і вельми умовне зберігався в Києві довгий час. Особливо на південних його околицях. Тут аж до початку ХХ століття відбувалися дивні шлюби. Дивно вони і розривалися. Джерело: Макаров А. Семейные обычаи Киева 130 лет назад //Факты. -2009.- 02 ноября
Немає коментарів:
Дописати коментар