На початку ХХ сторіччя Деміївка мала досить розгалужену мережу як промислових підприємств, так і закладів торгівлі. І все ж основна маса 30-тисячного населення не уявляла свого існування без постійного відвідування Києва. І майбуть невипадково один з перших двох маршрутів "конки" - своєрідного трамваю на кінній тязі, запровадженого в місті 1891 року, пролягав від Караваєвської (нині Л.Толстого) площі у напрямку саме цього села-передмістя.
Зазначена вище обставина не залишилася поза увагою й голови правління товариства київської міської залізниці (трамваю) Д.С.Марголіна, який вирішив ощасливити мешканців Деміївки, спорудивши тут за власні кошти окрему від Києва трамвайну лінію. Після всіх необхідних погоджень, отримавши від київського земства концесію на 50 років, Давид Марголін доручив інженерові Гаазу і полковникові Пушешникову розпочати в березні 1910 року будівництво з тим, щоб закінчити його через два місяці. За цей час укладено три версти залізних рейок від залізничного переїзду до виїзду з Деміївки на Васильків, де містився тоді Келаровий сад (в районі нинішнього готелю "Мир", не зберігся); у кінці лінії, на вулиці Павлівській (не збереглася) споруджено електростанцію з дизель-мотором потужністю 125 кінських сил та депо з двосвітним приміщенням, розрахованим на 4 трамвайні вагони.
Урочисте освячення трамваю здійснив 26 червня (за ст.ст.) 1911 року ієрей місцевої Вознесенської церкви отець Василій у присутності представників Києва, деміївської сільської адміністрації та деміївської єврейської общини. Вони й стали його першими пасажирами та учасниками бенкету, що його було влаштовано з цієї нагоди в приміщенні депо.
Транспортування вагонів Деміївського трамваю по тимчасовій
з'єднувальній гілці на одному рівні із залізничним полотном. 1910-ті роки
|
Нова трамвайна лінія складалася з двох ділянок : від залізничного переїзду до поліцейського участка та від останнього до Келарового саду на Павлійській вулиці. Нею постійно курсували 6 вагонів типу так званих "семисотих", які розпочинали свій рух о 6.30 годині ранку і закінчували його о 12 годині ночі. Вартість проїзду на кожній з дільниць окремо становила 3 копійки, а на обох, разом узятих - 5 копійок, що забезпечувало щоденну виручку у розмірі 40-45 карбованців. Цікаво, що маючи власну електростанцію, Д.С.Марголін використовував для свого підприємства струм електростанції київської міської залізниці, через що його (струму) часто не вистачало для власних потреб залізниці.
Радянській владі Деміївській трамвай дістався, звісно, безоплатно. Трамвайна лінія припинила своє існування у 1980 році.
Джерело : Ермак, Д.А. Трамвай на улицах Киева=Trams on the Streets of Kiev.- K.:Sky Horse, 2011.
Галайба, В. Трамвайний музей - з Деміївки родом// Вечірній Київ.-1996. - 13 листопада.- с.8.
Радянській владі Деміївській трамвай дістався, звісно, безоплатно. Трамвайна лінія припинила своє існування у 1980 році.
Трамвай на Голосіївській площі. 60-ті роки |
Галайба, В. Трамвайний музей - з Деміївки родом// Вечірній Київ.-1996. - 13 листопада.- с.8.
Немає коментарів:
Дописати коментар